cIntA zAffiEka

sekuat mana kita setia , sehebat mana kita merancang , selama mana kita menunggu , sekeras mana kita bersabar , sejujur mana kita meneruma dirinya , jika takdir ALLAH menentukan yang kita bukan dengan dirnya , kita tidak akan dapat bersama dengannya , jika memang telah ditakdirkan dia jodoh kita , kita tetap akan bersama dengannya . itu kerana tulang rusuk dan pemiliknya tidak akan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yang tepat mengikut ilmuNya , InsyaAllah . tiada yang kebetulan melainkan semuanya telah tertulis dan dirancang oleh yang maha Esa . . .












Ahad, 24 Mac 2013

hermmm

bile kite sayang orang tu . kite dengar jew ape yg diew ckp . tp . . . bile kite yg ckp . msty diew x nk dngar . . . bile diew sakit . kite akn sntiase nk tau perkembangan diew . sbb kite risau sgt2 psl diew . tp diew x fhm , mungkin pd diew kite x fhm bahase yg diew nk rehat . . . bile kite yg sakit . diew marah kite blk "tu la . x geti jge kesehatan . kn da sakit !"  hati kite berkate "xpe la . diew tgh tension agk nye" bile diew nk bercerite . kite dngar kn ajew . sbb diew tgh prlu kn seseorang yg boley dgr keluhan diew . . . tp bile kite . . . diew just wt x tau jew . . . hati kite berkate "xpe la . diew bz agk nye" bile diew ade mslh . kite la org yg pling risau skali . tp . . . bile kite yg ade mlh . pndai2 la kite nk settle kn . . . hati kie berkate "xpe la . diew penat agk nye" bile diew call . dgn pntas kite jwb . bile diew msg cm ribot kite bls . tapi . . . . . bile kite call . madang x angkat . bile angkat . "sowie ngh bz" bile kite msg . 14ratos kali . blm tntu diew bls . . . hati kite berkate "xpe la . diew ade hal agk nye" blie diew prlu kn kite . kite sentiase ade dgn diew . tp . . . bile kite perlu kn diew . . . diew hilang th kmane . . . hurmmm . . .

Jumaat, 22 Mac 2013

suami & isteri

Perkahwinan merupakan anugerah Allah kepada umatnya, Hal ini telah dibincangkan oleh ulamak-ulamak Islam dengan detail sekali di dalam kitab-kitab Fekah yang berjudul bab nikah atau fasal nikah. Nikah bermaksud satu ikatan perkahwinan yang sah diantara lelaki dan perempuan dengan syarat-syarat yang tertentu seperti bakal suami, bakal isteri, wali, 2 orang saksi, ijab dan qabul. Pernikahan ini mestilah berdasarkan kepada tuntutan agama bukan berdasarkan nafsu amarah yang sentiasa menipu dan membinasakan manusia. Perkahwinan yang dilaksanakan kerana agama atau sunnah Nabi Muhammad saw akan memperolehi keberkatan dari Allah, sebab ia menjadikan agama sebagai pedoman ia mencari pasangannya. Hadis yang bermaksud :

Apabila pasangan pengantin telah diijab qabulkan, maka jatuhlah kepadanya satu tanggungjawab sebagai suami dan isteri. Ini merupakan amanah dari Allah agar suami dan isteri dapat menjalankan kehidupan rumahtangganya sepertimana yang dituntut oleh Islam. Di antara tanggungjawab suami dan isteri ialah :

Tanggungjawab Suami Ke Atas Isteri

Suami berkewajiban memberi nafkah kepada isterinya seperti makanan, minuman, pakaian mahupun tempat tinggal dengan cara yang baik. Sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud : “Engkau (suami) harus memberinya makan jika engkau makan dan memberinya pakaian jika engkau berpakaian. Janganlah engkau menempeleng wajahnya, janganlah engkau menghinanya, dan jangan pula membiarkannya kecuali di dalam rumah.” (HR Ahmad, Abu Dawud, Ibn Hibban)


Suami berkewajiban memenuhi keperluan seksual isterinya, walaupun hanya sekali dalam masa empat bulan, yakni jika keadaan tidak mengizinkan. Keadaan ini ditetapkan berdasarkan Firman Allah yang bermaksud : “Kepada orang-orang yang hendak bersumpah untuk menjauhkan dirinya dari isteri-isterinya, bagi mereka ada masa tangguh sampai empat bulan. Kemudian jika mereka kembali kepada isterinya maka sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al-Baqarah : 226)


Minimum tidur bersama isteri sekali dalam setiap empat hari. Pada masa Umar bin al-Khatthab ketetapan semacam ini pernah dilakukan. Ketetapan Umar ini diambil dari firman Allah yang bermaksud : “Nikahilah wanita-wanita yang kalian senangi dua, tiga, atau empat.” (An-Nisa : 3)


Berbuat adil dalam pembahagian jika suami mempunyai isteri lebih dari seorang. Hadis Rasulullah yang bermaksud : “Siapa saja yang mempunyai dua orang isteri, kemudian dia lebih cenderung kepada salah satunya, maka orang itu pada hari kiamat akan dipapah oleh seseorang kerana jatuh atau tertatih-tatih.” (HR at-Tirmidzi)


Jika isterinya seorang gadis, maka si suami hendaklah tinggal bersamanya selama tujuh hari dari permulaan pernikahannya dan tiga hari (dari tarikh pernikahan) jika isterinya seorang janda. Ini di ambil dari Hadis Rasulullah yang bermaksud : “Bagi gadis tujuh hari, sedangkan bagi janda tiga hari, kemudian barulah ia kembali kepada isterinya yang lama.” (HR Muslim)


Suami disunnahkan memberikan izin kepada isterinya jika ingin melihat saudaranya yang sakit atau menziarahi jika ada yang meninggal dunia.


Penerangan Ringkas

Apa yang diterangkan di atas hanyalah sebahagian dari hak dan tanggungjawab di antara suami isteri di dalam kehidupan rumah tangga. Jika suami tidak menunaikan hak isterinya, suami tersebut telah melakukan kesalahan. Begitu juga, jika seorang isteri tidak memenuhi hak suaminya ia telah melakukan nusyuz.

Bagi pihak isteri yang diabaikan haknya, boleh menuntut haknya kepada suaminya supaya dipenuhi haknya yang belum ditunaikan oleh suaminya. Kalau hal ini tidak dipenuhi oleh suami juga walaupun diberi nasihat dan teguran, maka isteri boleh melapurkan perkara ini kepada Jabatan Agama Islam negeri di Bahagian Pembanggunan Keluarga Islam untuk mendapatkan nasihat dan tindakan seterusnya kepada suami tersebut.

Ingatan kepada suami pada waktu selepas akad nikah dahulu anda telah melafazkan taklik bahawa jika anda mengabaikan tanggungjawab sebagai suami selama 4 bulan Hijriah dengan sengaja atau paksaan, maka mengadulah isteri kepada mana-mana Hakim Syariah atau Jabatan Agama Islam dan sabit kesalahannya, maka dengan itu jatuhlah talak satu kepada isterinya.

Isteri-isteri yang terabai atau terinaya, tak perlulah takut untuk bertindak kerana ini merupakan hak anda semua, tindakan anda jugak tidak berdosa dan tidak dinamakan sebagai isteri yang derhaka. Mentaati suami hanya atas perkara yang tidak melanggar suruhan Allah atau ketentuan agama sahaja, mana-mana perkara yang melanggar suruhan Allah tidak wajib untuk anda ikutnya.

broken heart

  • Megat Bromo
    ko abaikan kejap sampai ko bersalin n abis pantang....
    kesihatan ko tu kena jaga...
  • Beby Kempas
    yup . . . aq da mls nk pkey psl diew . . .
  • Megat Bromo
    dia ada balik tgk ko x kat sini...
  • Beby Kempas
    last aq jmpe diew 28hb 12 2012
  • Megat Bromo
    dia polis tu ehhhh
  • Beby Kempas
    yup . . .
  • Megat Bromo
    sekarang nie masih polis lg ke...
    jawatan pe
  • Beby Kempas
    a'ah . . .
  • Megat Bromo
    ko g repot x kat bahagian tatatertib....
  • Beby Kempas
    aq nk jew buat tp x sampai aty . . .
    yg len smue suh aq wt report . . .
  • Megat Bromo
    law ko wat dia bkn kena buang pun dia keje tp mungkin dia kena tukar tempat keje pastu nk naik pangkat susah.....
  • Beby Kempas
    aq tau . . .
    hermmm . . .
    ntah la beb . . .
  • Megat Bromo
    ko kena wat law x dia akan abaikan ko....
    law ko wat dia abaikan ko nanti dia kena lg teruk tindakan tatatertib. law mcm nie ko ditinggalkan je ape nk jd....
  • Beby Kempas
    ko ase kne ke aq wt ?
  • Megat Bromo
    kesian kat ko...
    ko kena wat tok masa depan ko ngan anak ko...
    aku tahu benda nie pasal benda yg sama jd kat seseorang yg aku kenal....
    mcm nie je yg ko leh ajar dia....
  • Beby Kempas
    sumpah aq x sampai aty nkn wt repot kt diew :'(
  • Megat Bromo
    tp bby ko kena pk diri ko gak...
    law last ko jumpa dia bln 12 ary tu nk jd ape....ko tu dah la tengah sarat
  • Beby Kempas
    haih . . .
    pening aq . .
  • Megat Bromo
    ko kena amik 1 jalan tok diri ko....
    ko kena ingat bby tanggungan ko banyak....
    ko law kesian kat dia tp dia x kesian kat ko pun x guna gak....ko pikir tok diri ko ngan anak2 ko tu...
  • Beby Kempas
    tlg aq . . tlg cuci lg otak aq nie . . .
    pleaseeeeeee . . .
  • Megat Bromo
    ko ada cite x benda nie ngan abg ijal.....
  • Beby Kempas
    ijal mne lk nie ? ? ?
  • Megat Bromo
    aidil....
    heheheheh
    kitaorg nya kt la...
  • Beby Kempas
    ape pasal jd ijal nye ?
  • Megat Bromo
    aku walaupun x kenal ko sgt tp kita penah kenal n kawan....jd x sampai hati la aku nk tgk kawan aku nie kena anaia
    nama penuh dia rizal a'dil kita kat kulai ramai pangil dia ijal....
    silap rizal....
  • Beby Kempas
    owh . . . . aq x de lk cter pape kt . cuma diew ade dtg melawat aq kt hospital mse aq kne tahan wad . . . diew tnye laki aq mne , aq kate la diew kje . mmg diew kje pn mase tu , g Lahad Datu .
  • Megat Bromo
    tu aku tahu tu masa tu bini dia masuk ospital....
    tp aku mintak sangat ko wat la sesuatu tok diri ko tu
  • Beby Kempas
    abg aidil ckp pew jew ?
    hermmm
  • Megat Bromo
    dia ckp dia ada jumpa ko kat ospital tu je...
    dia xde ckp pape pun...
  • Beby Kempas
    ok . .hermmmm . . . aq sayang diew megat , tp entah la . . .
  • Megat Bromo
    ko jgn risau ada ramai kat belakang ko law ko wat 1 benda tu....
    selagi ape ko nk wat tu betol selagi tu ada ramai yg sokong ko.....
  • Beby Kempas
    ramai da pujuk aq suh wt repot , tp aq x sampai hati nk buat beb . . .
    tu mslh nye . . .
    hermmmm . . .
  • Megat Bromo
    sekarang nie ko abaikan dia nk ckp pape yg penting ko kena pk diri ko dulu.....masa depan ko n anak2 ko.....dia huha huha kat sane ko lak yang terabai....
  • Beby Kempas
    okey . . .
    thanks a lot . . .
  • Megat Bromo
    k bby gud luck...aku doakan terbaik tok ko n keselamatan bby ko dlm perut tu....jaga diri baik2......



    Allah jew tau ape aq ase tau . . . diew mmg xde otak nk pkey kn ? aq cuma bley call diew kt digi , tu jew pn yg aq tau . no lg 1 ntk betine2 diew , kwn2 diew & sesape jew kecuali aq . . . sedih kn ? sebelum nie , adaw pernah marah aq sbb aq nikah jugak dgn diew . tp diew ckp , antare kawan & suami mane penting sayang ? aq jawab suami . . . sedang kan diew ? lagi la ked\adaan aq yg tengah sarat mengandung anak diew . diew wt aq mcm nie . baik diew bunuh jew aq nie senang hidup diew kn ? aku bukan manusia yg suke mengada-ada kn cerita , mmg farah izzati yg ckp diew da kawin dgn budak kerja JPAM anak pegawai merin . . . dh ade anak pn . kate nye lagi pernah balik tido umah suami aq , masak untuk suami aq . . . ape tu smue ?

    *blog nie x siap lg , need time coz aty aq btul2 sakit sekarang . . . salam*